Overslaan naar inhoud

STANDAARD VERKOOPVOORWAARDEN

Artikel 1. TOEPASSING - AFDWINGBAARHEID VAN DE ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN

Elke bestelling bij LOMAYA houdt de aanvaarding in van deze algemene verkoopsvoorwaarden, die voorrang hebben op alle bepalingen van koper. in het bijzonder zijn inkoopvoorwaarden, zijn aankooporders of andere documenten die niet uitdrukkelijk door ons zijn aanvaard. Alle afwijkingen vereisen de uitdrukkelijke schriftelijke bevestiging van LOMAYA om geldig te zijn, en dergelijke afwijkingen gelden alleen voor het specifieke punt in kwestie. Geen enkele afwijking van de toepassing van de bepalingen van deze algemene voorwaarden kan worden geïnterpreteerd als een verklaring van afstand van ons recht om er op een later tijdstip gebruik van te maken."

Artikel 2. BESTELLINGEN

Onze bestellingen worden telefonisch of per mail of Whats app. Ze zijn bindend voor koper zodra deze in ons computersysteem worden ingevoerd. Vervolgens worden geen annuleringen of wijzigingen van de bestelling aanvaard. Bestellingen dienen uiterlijk om 12.00 uur 2 dagen voor de geplande leveringsdatum te worden geplaatst. De aanbiedingen van LOMAYA worden gedaan binnen de grenzen van de beschikbare voorraden. De niet-beschikbaarheid van een product, om welke reden dan ook, geeft geen recht op enige vergoeding door ons. Het voordeel van een bestelling is persoonlijk voor koper en kan niet worden overgedragen zonder onze uitdrukkelijke voorafgaande toestemming.

Artikel 3. PRIJZEN

Onze producten worden gefactureerd op basis van de vastgestelde prijzen van de prijslijst die van kracht is op de datum van de bestelling. De verkoopprijzen worden vermeld in onze offerte die wordt gemaild  maar kunnen gewijzigd worden afhankelijk van de marktomstandigheden. Onze prijzen gelden franco  voor elke bestelling met een minimumbedrag van 150 € incl BTW € binnen de regio van Limburg, buiten deze regio wordt er een bedrag van 15 € aangerekend per vertrokken rit deze wordt gefactureerd als kost.  Als onderdeel van onze MVO aanpak (Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen), wordt voor elke levering een forfaitaire bijdrage toegepast. De aangeboden en/of overeengekomen prijzen tussen de partijen en de prijskortingen vormen vertrouwelijke informaties die niet meegedeeld kunnen worden en/of bekendgemaakt onder bet bedrijfsgeheim dat voortvloeit uit de artikelen L.151 -3 en volgende het Wetboek van Koophandel aan derden, zonder toestemming van de rechtmatige eigenaar

 Artikel 4. BETALINGSTERMIJNEN EN -VOORWAARDEN

Facturen worden binnen 15 dagen betaald aan de woonplaats van hun verstrekker via automatische afschrijving, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Er wordt geen korting verleend in geval van vervroegde betaling. In geval van niet-betaling van een factuur op de vervaldag behouden wij ons het recht voor, zonder voorafgaande ingebrekestelling en onverminderd eventuele te vorderen schadevergoedingen:

-          de verkoopovereenkomst betreffende de gefactureerde producten en, indien van toepassing, van alle andere verkoopovereenkomsten van rechtswege te ontbinden, en/of

-          onmiddellijke betaling van enig aan ons verschuldigd bedrag te eisen. en/of

-           de uitvoering van lopende bestellingen of leveringen op te schorten.

-           contante betaling voor alle nieuwe facturen te eisen.

Elke laattijdige betaling geeft bovendien, zonder voorafgaande ingebrekestelling, aanleiding tot toepassing van vertragingsrente tegen de geldende rentevoet overeenkomstig de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties, alsook tot toepassing van een vergoeding voor betalingsachterstand ten belope van 10% van het factuurbedrag met een minimum van 250 EUR. De vergoedingen worden toegepast per dag vertraging en berekend vanaf de oorspronkelijke vervaldatum van de betreffende factuur. Alle kosten in verband met de invordering, met inbegrip van met name de kosten voor het retourneren van onbetaalde producten, het honorarium van advocaten en deurwaarders, zullen eveneens bij koper in rekening worden gebracht. Gedeeltelijke betalingen worden geacht met voorrang te worden verrekend ten aanzien van de oudste boetes voor betalingsachterstand, rente en vorderingen.

Artikel 5. LEVERINGEN • KLACHTEN

Onder levering wordt verstaan het lossen van de producten uit de wagen van de vervoerder of, in geval van afhaling door koper, het vertrek van de producten uit de magazijnen. De levertijden worden slechts bij wijze van indicatie gegeven. Tenzij sprake is van een tekortkoming van LOMAYA, kan de niet-naleving van de leveringstermijnen niet leiden tot annulering of beëindiging van de bestelling of lopende bestellingen en geeft dit koper geen recht op enige schadevergoeding. in geval van niet-beschikbaarheid van een of meerdere bestelde producten stellen wij koper hiervan op de hoogte en zijn wij bevoegd over te gaan tot deelleveringen. De hoeveelheid geleverde producten kan meer bedragen binnen de grenzen van onze offerte of prijzen voor producten die per gewicht- volume of stuk zijn besteld. Er wordt geen claim op gedeeltelijke levering of wijziging van de geleverde hoeveelheden binnen de bovenstaande grenzen aanvaard. Koper is verplicht alle noodzakelijke onderzoeken en tests uit te voeren bij levering om eventuele schade, ontbrekende producten, temperatuur - of andere zichtbare gebreken of het niet voldoen van de geleverde producten aan de vrachtbrief of de bestelling vast re stellen. Onverminderd de bepalingen die ten aanzien van de vervoerder in acht moeten worden genomen vanaf de datum van ontvangst van de producten in overeenstemming met de bepalingen van de wet van 3 mei 1999 betreffende het vervoer van goederen over de weg, moet elk voorbehoud of elke weigering van levering om de hierboven vermelde redenen door LOMAYA schriftelijk worden geformuleerd op de leveringsbon die een afschrift aan de vervoerder wordt verstrekt. In afwijking van bovenstaande bepaling, moet in verband met alle schade of gebreken (andere dan die verband houden met de temperatuur) die redelijkerwijs niet kunnen worden vastgesteld bij levering om door LOMAYA  in aanmerking te worden genomen, binnen een termijn van maximaal 48 uur na levering. per mail en aangetekende brief met ontvangstbewijs een klacht worden ingediend bij onze maatschappelijke zetel. Het is de verantwoordelijkheid van koper om alle bewijzen te verstrekken met betrekking tot het bestaan van de aangegeven gebreken of schade en om ons alle medewerking re verlenen om deze gebreken of schade vast te stellen. De producten worden door ons verpakt (bijvoorbeeld in een kartonnen doos of transportbakken).Koper dient zich van de genoemde productverpakking te ontdoen in overeenstemming met do geldende voorschriften.

 Artikel 6. PRODUCTGARANTIE

Wij garanderen dat de geleverde producten voldoen aan de in onze offerte .gebruiksaanwijzingen, instructies of verpakkingen beschreven kenmerken. Wij garanderen tevens dat de geleverde producten tot aan levering op de gewenste temperatuur (2° tot 7° voor verse producten en -18° voor diepvriesproducten) zijn opgeslagen en voldoen aan de geldende gezondheid - en veterinaire normen. De garantie is niet van toepassing en wij kunnen niet aansprakelijk worden gesteld in gevallen waarin het defect van onze producten het gevolg is van,(1) een gebruik dat niet voldoet aan de voorwaarden beschreven in onze gebruikershandleidingen, instructies voor gebruik of op de verpakking van de producten, (2) het gebruik van de producten buiten de houdbaarheidsdatum, (3) bet niet bewaren van de producten, na levering, op de vereiste temperatuur of onder de vereiste voorwaarden, (4) een wijziging van welke aard dan ook (in het bijzonder door opname in of vermenging mm een ander product) die door koper aan onze producten is aangebracht en die niet uitdrukkelijk is toegestaan in onze gebruikershandleidingen, instructies of verpakkingen. Onze garantie is van toepassing op het gebruik van onze producten zoals dat uitdrukkelijk in onze documentatie is gedefinieerd. Elk ander gebruik wordt overgelaten aan de vrije beoordeling van koper , die in zijn hoedanigheid van beroepsbeoefenaar als enige bevoegd is tot en verantwoordelijk is voor de keuze van de bestelde producten en het gebruik dat hij ervan wenst te maken. Elke claim op de garantie van onze producten, en behalve in de gevallen bedoeld in artikel 5, dient ons, om in behandeling te worden genomen, per mail en per aangetekende brief met ontvangstbewijs te worden toegezonden binnen een termijn van ten hoogste 48 uur na de ontdekking van het gebrek - deze termijn vormt de korte termijn in de zin van artikel 1648 van het Burgerlijk Wetboek. Opdat de vordering in behandeling wordt genomen, dient koper alle bewijzen te verstrekken met betrekking tot de gegrondheid van de ingediende vorderingen en ons alle medewerking te verlenen zodat wij de gegrondheid ervan kunnen verifiëren, bij gebreke waarvan koper alle gevolgen zal dragen.

Artikel 7. GEVOLGEN VAN CLAIMS M AANSPRAKELIJKHEID

Onze aansprakelijkheid voor claims, geformuleerd in overeenstemming met de bepalingen van de artikelen 5 en 6. is in alle gevallen en met uitsluiting van elke andere schadevergoeding, naar onze keuze, beperkt tot de terugbetaling van de prijs van de producten of hun vervanging, en zulks tegen het op ons verzoek retourneren van defecte of niet-conforme producten. Wij zijn niet aansprakelijk voor de vergoeding van indirecte schade, in het bijzonder winstderving of mogelijk exploitatie-, omzet-,klanten- of reputatieverlies. Deze beperking is Van toepassing op elke aansprakelijkheid voor onze producten, ongeacht of deze voortvloeit uit de Belgische of buitenlandse wetgeving, met inbegrip van de wettelijke garantie voor verborgen gebreken of de aansprakelijkheid voor producten met gebreken zoals voorzien in de Europese richtlijn 85/374 van 25 juli ! 985 en haar interne omzettingswetten.

Artikel 8. RETOURZENDINGEN

Behalve in de gevallen voorzien in artikel 5 hierboven, kunnen de: producten niet worden teruggestuurd zonder onze uitdrukkelijke en voorafgaande aanvaarding daarvan. Aanvaarde retourzendingen moeten binnen een termijn van maximaal 7 dagen na aanvaarding worden verzonden. Onverminderd het bepaalde in artikel 9 zijn alle retourzendingen na een weigering van de levering of na uitdrukkelijke en voorafgaande aanvaarding door ons, voor onze rekening en risico. In geval van onrechtmatige retourzendingen behouden wij ons het recht voor om van koper een forfaitaire schadevergoeding te eisen die overeenkomt met de prijs van de ten onrechte geretourneerde producten. Onrechtmatige retourzendingen zijn  retourzendingen van producten na een weigering van de levering door een koper die het bestaan van de op zijn pakbon geformuleerde afwijkingen niet kan bewijzen, U) retourzendingen van producten die niet. uitdrukkelijk en vooraf door ons zijn aanvaard of die na het verstrijken van de termijn zijn verstuurd, Hl) retourzendingen van producten die niet zijn bewaard door koper onder de vereiste voorwaarden, met name met betrekking tot de temperatuur, en die niet zijn geretourneerd in hun originele verpakking. Onrechtmatige retourzendingen geven geen recht op terugbetaling of vervanging van de producten. De producten zulten dan gedurende maximaal 7 dagen ter beschikking van koper worden gehouden, na afloop waarvan wij gerechtigd zijn deze te vernietigen.

Artikel 9. EIGENDOMSVOORBEHOUD - OVERDRACHT VAN RISICO'S

Wij behouden ons de eigendom van de verkochte producten voor de volledige betaling van de verkoopprijs en de rente, kosten en bijkomende kosten. In dit verband vormt de overlegging van een wissel, cheque of andere waardepapieren dat een verplichting tot betaling doet  ontstaan geen betaling in de zin van dit artikel. Betaling wordt pas geacht te zijn geschied op het moment waarop de prijs daadwerkelijk is ontvangen. Het risico gaat echter over op koper zodra de producten zijn geleverd zoals gedefinieerd in artikel 3. Koper is verantwoordelijk voor de verkochte producten, onder voorbehoud van het eigendomsvoorbehoud en draagt het risico van verlies of schade, ongeacht de oorzaak daarvan. Koper is derhalve aansprakelijk voor de vernietiging of verslechtering van de producten, of voor elk ander verlies of schade die door de producten wordt veroorzaakt, met name tijdens de opslag, de behandeling of het vervoer, in het bijzonder vanaf de wagen naar het verkooppunt of de opslagplaats van de koper. Koper verbindt zich er dan ook toe om alle nodige zorg te dragen voor de bewaring en het behoud van de producten en om een verzekering af te sluiten die de schade en vorderingen die aan of door de producten kunnen worden veroorzaakt denkt vanaf het moment dat deze worden geleverd. Koper verbindt zich er tevens toe om, onder zijn verantwoordelijkheid, alle nodige middelen ter beschikking te stellen om de behandeling van de producten van de wagen van de vervoerder op zijn verkooppunt of opslagplaats te verzekeren onder voorwaarden die het mogelijk maken de producten onder de vereiste voorwaarden op te slaan. Zolang de prijs niet volledig betaald is, zal de koper de producten niet verpanden of op enigerlei wijze als zekerheid gebruiken. Bovendien moet koper ons in geval van inbeslagneming of andere interventie door derden ten aanzien van de producten onverwijld op de hoogte brengen, zodat wij ons daar tegen kunnen verzetten en onze rechten kunnen behouden. In ieder geval blijft het beding van eigendomsvoorbehoud ook in het geval van inbeslagneming van toepassing. geval van niet-betaling van een factuur op de vervaldag of een gedeelte van de prijs, moeten de producten, op ons verzoek, onmiddellijk aan ons worden teruggestuurd op kosten en risico van de koper. Bij gebrek aan een retourzending door koper kunnen wij de producten zelf op zijn kosten en voor zijn risico terug halen bij koper. Koper verbindt zich er uit uitdrukkelijk toe om ons of elke persoon die daartoe door ons is gemachtigd, toegang te verlenen tot zijn bedrijf om de producten terug te halen. In geval van gerechtelijke reorganisatie, ontbinding of vereffening van de klant kunnen de producten of de prijs er van, in geval van weder verkoop, worden gevorderd in overeenstemming met de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen. In geval van een claim voor de producten behouden wij ons het recht voor om een inventarisatie te laten opmaken en/of de onbetaalde producten van koper in bewaring te houden. In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de producten, worden de producten in voorraad geacht overeen te komen met de onbetaalde vordering. Het eventueel eerder betaalde bedrag blijft bij wijze van boetebeding bij ons.

artikel 10. OVERMACHT

In geen geval kunnen wij aansprakelijk worden gesteld voor een schending van onze contractuele verplichtingen als gevolg van een geval van overmacht. Onder overmacht wordt verstaan elke gebeurtenis die buiten onze macht ligt, zoals brand, overstroming, storm, aardbeving en andere natuurrampen, oorlog, oproer en revoluties, staking, werkonderbrekingen of andere sociale bewegingen onder onze medewerkers of die van onze leveranciers of dienst, bezetting van fabrieken of gebouwen, administratieve beslissingen, overheidsmaatregelen, onderbreking van transportmiddelen of de onmogelijkheid om producten of grondstoffen te leveren. In het geval dat het dooi· overmacht onmogelijk is om geheet of gedeeltelijk aan onze verplichtingen te voldoen, zullen wij kopers daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. wij kunnen dan, afhankelijk van de omstandigheden, ofwel de bestelling annuleren. de uitvoering ervan opschorten of de levering uitstellen zonder dat koper hiervoor enige schadevergoeding kan eisen of zijn bestelling kan annuleren, tenzij wij dit uitdrukkelijk van tevoren zijn overeengekomen. In geval van opschorting van de bestelling verbindt koper zich ertoe alle nodige maatregelen te nemen om, op zijn kosten, de geldigheid van zijn betaalmiddelen te verlengen tijdens de periode van opschorting vin de bestelling en tot het moment waarop de levering kan worden uitgevoerd.

Artikel 11. NIETIGHEID

Indien enige bepaling of een deel van een bepaling van deze algemene voorwaarden of de overeenkomst waarop deze algemene. voorwaarden van toepassing zijn, ongeldig is, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden of de overeenkomsten waarop zij van toepassing zijn, van kracht.

Artikel 12. PERSOONLIJKE GEGEVENS

Wij zijn verantwoordelijk voor het verwerken van de persoonsgegevens van de managers, bedienden, medewerkers of agenten van de cliënt. die in naam en voor zijn rekening met ons in contact komen (hierna de "Betrokkenen"), voor de doeleinden in het bijzonder in het kader van uitvoeringen van bestellingen. betalingen van facturen, beheer van commerciële prospectie, rechten en eventuele geschillen.

De betrokkenen hebben recht op toegang, verzet, rectificatie. beperking, intrekking.Wissing van gegevens die op hen betrekking hebben, het recht om richtlijnen vast te stellen met betrekking tot het lot van hun persoonsgegevens na hun dood, het recht om niet het onderwerp uit te maken van een individueel geautomatiseerd besluit, het recht op de overdraagbaarheid van hun gegevens en de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de bevoegde gegevensbeschermingsautoriteit. De cliënt verbindt zich ertoe om, uiterlijk bij het verzamelen van hun gegevens, de betrokkenen de informatie in dit artikel en in het vertrouwelijkheidsbeleid ter beschikking te stellen. deze informatie kan per e-mail worden toegezonden op eenvoudig verzoek. De cliënt gaat ermee akkoord om ons bedrijf te vrijwaren voor elke veroordeling of schade die het kan lijden als gevolg van het niet nakomen van zijn verplichtingen.

Artikel 13. BEVOEGDE RECHTBANK - TOEPASSELIJK RECHT - TAAL

Deze algemene verkoopsvoorwaarden en alle overeenkomsten die in het kader daarvan worden gesloten, zijn onderworpen aan Belgisch recht. Alle geschillen die tussen verkoper en koper ontstaan, vallen onder de exclusieve bevoegdheid van de Nederlandstalige rechtbanken van Brussel, Koper behoudt echter de mogelijkheid om de zaak aanhangig te maken bij de bevoegde rechter in plaats van de woonplaats van koper. In geval van een geschil over de interpretatie van deze algemene voorwaarden, geldt de Franstalige versie daarvan.